Acasă » cultura » Calitatea articolelor din mass-media se deterioreaza?

Calitatea articolelor din mass-media se deterioreaza?

Suntem in era in care informatia circula cu viteza luminii pe internet. Avem optiunea sa o selectam sau sa accesam tot ceea ce ni se ofera. Capacitatea umana nu trebuie insa suprasolicitata si nici incarcata cu informatii care nu sunt utile individului.

„O persoana avizata face cat doua”. Un om informat este mai capabil pentru a reactiona la un eventual pericol. Am vizionat un episod din „Apropo TV”, care le avea ca invitate pe Iulia Albu si Corina.  Andi Moisescu a lansat discutia daca este necesara informarea despre politica, stiri si actualitate. Raspunsul Corinei a fost: „De cand am nascut nu ma mai intereseaza alte informatii. Traim in lumea noastra(nr. a ei si a copilului)” . In timp ce Iulia a fost de acord ca noutatile sunt necesare. Spunea ca dimineata dupa ce se trezeste si isi ia micul dejun, vizionarea site-urilor de stiri este al doilea lucru pe care il face. La acesta dezbatere ii dau dreptate Iuliei Albu. Sunt de parere ca un om informat are un punct in plus fata de cel mai putin informat. Secolul XXI ne impune acest lucru. Informatia este baza, nu mai sunt de actualitate barfele. Tehnologia avansata ne ofera o gama ampla de accesare a informatiei, raspunderea ta este doar alegerea tipului de informatie.

Continutul de calitate este actual indiferent de longevitatea sa. El ofera informatii relevante, valoroase pentru acele persoane care il solicita, confera  unicitate, este informativ si precis. Si in special spectaculos insa nu genul scandalos, ci mai degraba impresionant ca si informatie. In acest secol insa, continutul de calitate a devenit un cliseu.

In ultimii ani am urmarit cat mai multe site-uri care sa imi completeze nevoia de nou. Sunt adepta calitatii nu cantitatii de aceea imi este din ce in ce mai dificil sa gasesc ceea ce caut. Multe din site-urile actuale ofera senzational in scopul castigului financiar.

Dilema Veche este unul dintre ziarele prezente in presa scrisa insa si in online. In momentul in care s-a lansat in online, calitatea ziarului nu a fost afectata. Nu a incercat sa iasa in evidenta prin articole senzationale sau prin articole usor de citit, de proasta calitate. Am apreciat acest ziar din momentul in care l-am citit prima oara si imediat  dupa ce am vazut tipul de cultura care te imbogateste atunci cand il citesti.

Acum cativa ani am lucrat ca responsabil marketing in materiale tiparite. Am avut ocazia sa vad ce tip de ziare ies pe piata si ce tiraj are in medie fiecare ziar in parte. Din pacate, in multe seri tirajul cel mai mare il aveau Click sau Cancan.

Dilema Veche era si este cel mai complex ziar si din punct de vedere al continutului. Abunda in informatii utile si culturale. Tipul acesta de ziar este pe cale de disparitie in Romania. Cultura este inlocuita cu senzational, din pacate. Dilema Veche se descrie ca „Revistă abordând teme în special din domeniul social, cultural şi politic”. Insa orice articol din orice domeniu citit va aduce un plus culturii tale generale. Revista fondata de Andrei Pleșu, Tita Chiper, Zigu Ornea, Mircea Vasilescu și Radu Cosașu în ianuarie 1993 este din punctul meu de vedere unica. Poate si fiindca este  singura revistă post-1989 cu un format original care pune accentul pe eseu, dezbaterea de idei și publicistica literară. Acum Dilema este Veche, insa cei care au inceput sa scrie pentru ea atunci cand era simplu Dilema sunt cei care au avut capacitatea de a o consacra.

Un alt ziar care imi face o deosebita placere sa il citesc este Cotidianul. In trecut il urmaream rar si in majoritatea cazurilor pentru stiri sociale, politice sau economice. La un moment dat am ajuns la un articol din categoria „Arte”, pe care l-am citit cu mare placere. Eram in vacanta in sudul Frantei iar acel articol avea ca tema exact zona in care ma aflam, Provence, zona de inspiratie pentru tablourile lui Picasso, Toulouse Lautrec sau Cezanne. Nu stiam ca „Coup de coeur” este zona in care visezi cu ochii deschisi.  Era ca si cum as fi facut un pelerinaj insa nu stiam scopul acestuia. Eram minunata de tainele locului in care ma aflam.

Citind articolul am realizat de ce lumina din Provence este mai calda si mai magica  decat in oricare alt loc de pe pamant. Nu stiusem ca Henri Matisse scrisese: „Când mi-am dat seama că în fiecare dimineaţă pot vedea această lumină, am trăit senzaţia că sunt un om fericit”.  Acesta a fost momentul in care am cunoscut mai bine ziarul „Cotidianul” si am realizat cat de mult il subestimasem pana in acel moment. Articolul care m-a facut sa ma indragostesc de Provence il poti citi aici.

Ce alte ziare de pe piata ies in evidenta prin calitatea lor?

2 gânduri despre „Calitatea articolelor din mass-media se deterioreaza?

  1. Eu foarte rar cumpar ziare. Mai cumpar din cand in cand reviste (Decat o revista, Biz) sau Catavencii. In rest, ma limitez la ceea ce citesc online. (triere personala si trierea prietenilor mei) La stiri la tv ma uit foarte rar.

  2. Pingback: Recomandarile de vineri (3) « De prin viata adunate…

Lasă un răspuns

